HARPER: Homosexualii fac multe plimbări lungi?
PRIOR: Da, facem, îmbrăcați în streci și cu coifuri mov.(*)
Eu când simt că gândurile mele nu încap între patru pereți, ies pe stradă să gândesc în aer liber. În orice altă zi dacă m-ai întreba cum a apărut viața pe pământ, o să îți confirm că după părerea mea omul a apărut în confortul a patru pereți și viața socială a fost un extra, din cauză că erau mai mulți sau prea mulți. Că nevoia de a ieși la plimbare nu e o cauză naturală înfiptă în genele noastre, ci că a apărut din plictiseală. Sau un alt motiv la care n-am avut timp sau chef să mă gândesc.
Unul din aspectele vieții sociale este și parada gay de azi. Încerc să minimizez coeficientul politic și să o văd ca pe o formă de viață socială, în măsura în care probabil Rousseau ar fi spus că nu există viață socială anormală (în fine, n-a spus-o, nu în cuvintele astea, dar cam asta e concluzia mea). Azi am un motiv în plus să mă fac o plimbare lungă, este marșul gay de la care nu mă gândesc să lipsesc. Tocmai eu, care recunosc fără niciun stres că mi-e frică de câini, mașini și telefoane mobile, mă gândesc să ies pe stradă.
Marșul gay este o plimbare fast-forward prin viața gay. Pe care nu sunt obligat să o fac în fiecare zi, cu toate că mândru nu ești doar o zi pe an. Marșul gay este stimulat și propulsat de chestiuni pe care le-am expus deja pe gaypride.ro, care m-au frământat, despre care am vorbit cu Robert la nesfârșit, hotărând de fiecare dată ce este bine și ce nu să scriem.
Marșul gay, din punctul meu de vedere, este și o plimbare printr-un culoar antiseptic, o plimbare de fapt pe care o faci singur. N-avem pereți de sticlă pe culoarul ăsta, dar avem mulți jandarmi. În mod lamentabil, uneori, mai mulți decât participanții. Dacă eu fac plimbarea asta, o fac pentru mine, și ca să am răgazul să mă gândesc ce trebuie să scriu pentru tabu.ro, pentru moxow.es și pentru telsquels.be despre cum a fost la marș. Despre cum a fost, reducând prezentul marșului la un trecut jurnalistic. Aș vrea să am lucruri îmbucurătoare pe care să le scriu. Și aș vrea să fie mai mulți oameni ca mine, care nu se tem de reprezentativitatea celuilalt și se tem să fie puși în aceeași oală cu cine nu vor.
Plimbarea asta se petrece deci într-un culoar. În două ceasuri în care o să văd mai multă ură pe margine decât văd pe parcursul unui an, o să aud mai multe cuvinte de ocară decăt cuprinde vocabularul meu foarte colorat, și dacă totul merge bine, nu o să trăiesc viața lui Matthew Shephard în două ore.
Buldozerul politicilor despre noi ne lasă deseori fără suflare în fața generalizărilor care se aruncă de o parte și de alta despre ce suntem și ce nu suntem. Și foarte rar despre ce dorim sau ce merităm. ‘Eu nu sunt voi’ o să îmi sune în cap mereu, atâta vreme cât o să existe bărbați gay care ajung în pat mai ușor decât la job, care nu sunt gata de un commitment și care stau în casă și se plâng că n-au drepturi. Dar ‘Eu sunt eu’ nu este incompatibil cu ‘Eu nu sunt voi’. Fiecare are dreptul să tragă pe nas orice lifestyle dorește, și nu, nu mă (mai) simt lezat de oamenii care sper că vor mărșălui lângă mine. Prezența mea acolo este la fel de importantă ca a oricui altcuiva și nu o să mă abțin să spun asta de fiecare dată când am chef.
Când pui punct la o propoziție despre drepturile gay rămâi tot un individ și tot singur. Nu într-un sens ontologic, dar într-un sens care percolează și te atinge în cel mai intim mod. Atunci când îți dai seama că e nevoie și de tine la schimbarea socială și că una din puținele modalități pe care le ai la îndemână este acest marș. Desigur că aștept cu mai mare nerăbdare concertul lui Tori Amos de la Viena din toamnă decăt acest marș, dar cred că m-am făcut băiat mare și-mi dau seama că fericirea mea depinde mai mult de participarea la marș decât de concert. Și sunt fericit că o să le fac pe amândouă.
Citeam zilele trecute pe net un text plin de entuziasm, cu confetti literar și cu drapele curcubeu fluturând în vânt. Textul aparținea unui exaltat de fotoliu ergonomic – care nu vine la marș – și asta mă supără puțin. Sunt conștient că îmi reduc șansele la fericire arătând cu degetul încă o formă de ipocrizie, dar chiar dacă pot să înghit multe, nu pot să înghit și militantul de canapea. Sunt conștient și de faptul că supăr lumea spunând asta, dar n-a spus nimeni că trebuie să aduc eu pace pe pământ. Eu știu că n-o să am confetti sub gulerul cămășii, că aerul o să fie irespirabil la marș și că singurul lucru care va crea falduri în vreun drapel va fi mișcarea. Dar știu și că vreau să fiu acolo. Pentru că mersul pe jos face bine la sănătate, și dacă duc un trai fizic sedentar mutându-mă de pe un fotoliu pe altul, nu trebuie să fiu sedentar și psihic.
(*) Tony Kushner, Angels in America, Actul I, Scena 7
P.S. Mi s-a spus de prea multe ori că parada este prea colorată. Anul ăsta o să încerc să țin culorile în dulap, dar nu și pe mine.
P.P.S. Dacă intenționați să mergeți la marș, nu mă ocoliți, mi-ar face plăcere să ne strângem mâna și să ne zâmbim.
Domeniul joacadeamine.ro a fost achiziționat pe 1 iunie 2008 pentru că nu știam ce cadou să imi fac de ziua copilului. Despre locul nostru de joacă puteți citi și aici.
botesteanu
May 23rd, 2009 at 11:29 am
da, vin si eu, inainte sa citesc tot ce-ai scris.
Total Comments by botesteanu: 109
Ariel
May 23rd, 2009 at 11:34 am
ne vedem acolo. eu vin cu un grup de vreo… hmmm… 1 2 3 4 5.. vreo 6 tipe. :) beat that. 90% minore.
Total Comment by Ariel: 1
joacadeamine
May 23rd, 2009 at 11:38 am
@botesteanu, @ariel: eu pe voi va iubesc tare si sunt mandru ca va cunosc si ca o sa marsaluim impreuna. dar homosexuali vin la parada?
xoxo
O.
andrei
May 23rd, 2009 at 12:03 pm
stii ce nu inteleg eu? de ce la marsurile astea sunt unii care se dau in spectacol. cred ca asta va face mai mult rau. pentru ca printre noi, astia asa zis normali, sunt multi homofobi oarecum pasnici, dar care se enerveaza cand vand un barbat ce se vrea femeie si pentru asta ingroasa randurile idiotilor care nu au ce face si stau pe margine sa dea cu pietre. adica, cred ca avem de lucrat si unii si altii ca sa fim cu totii oameni normali, cu relatii normale. si nici macar nu e greu. dar intr-o lume in care la tv apar naomi si becali/vadim mai avem de asteptat
Total Comments by andrei: 15
joacadeamine
May 23rd, 2009 at 12:06 pm
@andrei: stiu la ce te referi. P.S.-ul se referea exact la asta. iar faptul ca din ce in ce mai multi oameni ‘despre care n-ai spune…’ vor fi la mars, inseamna un pas spre normalitatea aia de P.R despre care vorbesti tu :)
mr.monster
May 23rd, 2009 at 12:39 pm
gay and coming ;)
Total Comments by mr.monster: 25
mr.monster
May 23rd, 2009 at 12:46 pm
p.s.: eu ti-am strans mana deja, si ti-am si zambit. ma bucur ca vii. si ca vin.
Total Comments by mr.monster: 25
joacadeamine
May 23rd, 2009 at 12:49 pm
@mr.monster: si eu ma bucur ca vii. sincer.
Musculin
May 23rd, 2009 at 1:10 pm
@andrei
Un mars la care prezenta lui Naomi ar fi nedorita pe motiv ca strica “imaginea de grup” e un mars la care nu mi-as dori sa particip.
Spre deosebire de dumneata si de alti “homofobi oarecum pasnici”, eu nu cred ca am vreun drept sa hotarasc cine, cum si pentru ce sa manifesteze.
Total Comment by Musculin: 1
joacadeamine
May 23rd, 2009 at 1:13 pm
@Musculin: cand am scris:
“Și aș vrea să fie mai mulți oameni ca mine, care nu se tem de reprezentativitatea celuilalt și se tem să fie puși în aceeași oală cu cine nu vor. ”
ma gandeam la oameni ca tine. Multumesc!
definitia barbatului
May 23rd, 2009 at 1:32 pm
imi place cum suna exaltat de fotoliu ergonomic si stiu la ce te referi, de unde si imaginea idilica a unui card de barbati care marsaluiesc intr-un soare potrivit termic pentru ei si numai pentru ei si cu un vanticel exact cat sa dea efect dramatic la steaguri si bannere. si stiu ca nu e asa. eu o sa fiu la mars exact asa cum ma simt. daca o sa vreau sa o iau in brate pe naomi si sa o sarut pe gura (sper sa vrea si ea), asta o sa fac. daca peste o ora ies din dus si imi dau seama ca vreau sa ma machiez, asta o sa fac. vin pentru ca nimeni nu va fi eu vreodata si pentru ca am mare incredere in ce poate face o mana de oameni. nu azi, desigur, dar in viitor. si cu cat ne vede mai multa lume, cu cat exista sanse ca saptamana viitoare cand cineva afla despre altcineva ca este homosexual, sa ne aiba pe noi pe retina si nu cine stie ce dracovenie, pentru ca ne-a vazut azi la mars si a vazut ca suntem oameni cu cap, doua maini, doua picioare si p^&# (scuze fetelor!).
si sunt de acord cu tine ca e ceva sick la mijloc la cei care se ambaleaza despre mars si nu participa. cred ca mai avem multe de invatat despre noi insine … nu, barbatii gay nu sunt mana cereasca.
Total Comments by definitia barbatului: 19
joacadeamine
May 23rd, 2009 at 1:34 pm
@definitia barbatului: imi inchipui ca nu sick este cuvantul. adica sper ca nu sick este cuvantul. of.
ma bucur ca vii, ma bucur ca ai de gand sa fii tu. ocazie cu care ne revedem si noi dupa … 7 ani?!?!
xoxo
O.
bunnylang
May 23rd, 2009 at 9:23 pm
De departe, din provincii, m-am gândit cu drag la voi cam pe la ora aceea :)
Total Comments by bunnylang: 176
joacadeamine
May 24th, 2009 at 7:42 am
@bunnylang: multumim de gand!
xoxo
O.
nada
May 24th, 2009 at 9:17 am
sunt de acord cu tine si de asta am si ales sa vin :)
PS si am avut confetti peste tot :)
Total Comments by nada: 29
joacadeamine
May 24th, 2009 at 9:21 am
@nada: bine ai venit! si eu am citit ce ai scris si mi-a placut tare. la anul o sa ma feresc de bannerele lungi pentru ca sunt greu de strunit in bataia vantului (da, a fost si vant) si de live twittering pentru gaypride.ro (Robert, la anul iti predau sarcina :P), ca m-as fi bucurat si eu mai mult. Asa mi s-a parut scurt si am fost tot timpul preocupat :)
Da, confetti in mod incredibil, au fost, pe ultimii i-am scos din geanta ieri seara :P
O.
andrei
May 24th, 2009 at 9:40 am
@ octavian da, am inteles ps-ul, dar mi-am dat si eu cu parerea :D
@ masculin nu cred ca ai inteles ce am spus eu. nu prezenta lui naomi strica ci felul in care se comporta. iar eu nu sunt nici un fel de homofob, nici pasnic nici agresiv. nici nu am zis ca as avea eu dreptul sa hotarasc cine sa participe si sa se exprime in public. doar ca mie nu imi plac nici naomo, nici vadim tudor si cred ca ambii nu ne fac decat rau, noua, tuturor. dar asta e doar o parere, nu o impunere. din partea mea poate participa oricine la orice. numai ca, eu cred ca sansa de a ne intelege cu totii normal ar fi tocmai daca homofobii ar intelege ca homosexualii nu sunt neaparat atat de diferiti. iar exhibarea diferentelor in felul in care o face naomi, si nu numai, face ca homofobii sa se enerveze. pentru ca tocmai asa se si explica ura lor fata de voi, prin frica de diferenta. zic eu. poate, gresesc.
Total Comments by andrei: 15
botesteanu
May 24th, 2009 at 10:22 am
@andrei da, e bine
Total Comments by botesteanu: 109
wannabegay
May 24th, 2009 at 11:03 am
textul tau m-a incantat. pentru ca si mie imi sar creierii din cap cand aud/citesc “militanti de canapea”… imi vine sa strig si sa devin intolerant! yep, eu, gayul, sa devin intolerant (la nivel lingvistic, desigur)… mai ceva ca impotriva heterosexualilor homofobi… sper ca v-ati distrat la parada… as fi vrut sa fiu acolo… scoala, deh, o mica mare problema care m-a impiedicat sa vin… promit ca la anu’ vin cu siguranta. chiar daca nu a fost multa lume, mie mi-au fost toti simpatici, ba am recunoscut si cateva fete cunoscute prin multime… intrebarea e: ce e postgayfestul?
Total Comments by wannabegay: 73
joacadeamine
May 24th, 2009 at 11:20 am
@andrei: inteleg ce vrei sa spui, si as fi de acord daca punctul de plecare ar fi acelasi. ceea ce pentru mine nu este evident. vezi tu, nu cred ca in cazul de bad PR al comunitatii gay despre care vorbesti tu este vorba de cine reprezinta pe cine. eu cred ca este vorba de faptul ca vizibilitatea lui naomi, despre care stiu foarte putine lucruri si pe care o apreciez pentru ce face de exemplu in muzica, este datorata in parte de lipsa de vizibilitate a persoanelor din comunitate, fapt pentru care comunitatea si nu naomi este de vina. daca toata lumea ar fi sincera si ar face un pas inainte, ar fi foarte simplu si dragut, si nimeni nu ar considera ca atentia media de care se bucura naomi (care ar fi aceeasi sau chiar mai mare) este singura forma de vizibilitate a comunitatii. cel putin asa vad eu lucrurile. as spune ceva si despre domnul politician pe care il mentionezi, dar nu ma pricep.
@wannabegay: pai atunci ne vedem la anul, sa speram ca se publica programul din timp sa nu trebuiasca sa-ti vinzi o mana si un picior pentru biletul de avion. si mie mi s-au parut oamenii simpatici, maine revin cu post cu textele pe care le-am scris post-eveniment.
nu stiu la ce te referi cu postgayfestul, daca te referi la petrecerea din soho, eu nu servesc locuri comunitare. am eu motivele mele. :)
xoxo
O.
andrei
May 24th, 2009 at 4:58 pm
octavian , chiar nu am vrut sa zic ca de vina ar fi naomi. ci ca prin lipsa de vizibilitate a altora, care sa arate ca nu e nimic tipator in a fi homosexual, se ajunge la opozitii de tipul naomi vs vadim tudor si numai toleranta nu castiga de aici. si ca ar trebui un pic efort din partea ambelor “tabere” sa fie promovata tocmai normalitatea, nu excentricitatea unora sau a altora. in felul asta am vedea ca nu suntem specii diferite si ne-ar fi usor sa ne intelegem si sa ne acceptam.
Total Comments by andrei: 15
joacadeamine
May 24th, 2009 at 6:59 pm
@andrei: deci intr-un final se dovedeste ca amandoi spunem acelasi lucru +/-, doar ca folosim cuvinte multe si diferite :)
wannabegay
May 25th, 2009 at 4:33 am
cu postgayfest ma refeream la eterna intrebare: now what? am asteptat gayfestul cu inima la gura in ultimele luni, ne-am mobilizat si acum ca a trecut, ce e de facut? care e urmatorul pas? nu am eu raspunsul fii linistit, insa intrebam asa, legat si de gaypride.ro si de alte alte.
Total Comments by wannabegay: 73
joacadeamine
May 25th, 2009 at 6:40 am
@wannabegay: pluralul acela e fortat, fiecare am asteptat lucruri diferite in mod diferit in locuri si timpuri diferite, dar fie. in ceea ce priveste gaypride.ro avem in curand consiliu de administratie (chiar daca am spus pe site ca Robert & cu mine avem vacanta in urmatoarele doua saptamani).
xoxo
O.
Ramona Mănescu, Daniel Dăianu, Magor Imre Csibi, Adrian Severin, Corina Creţu, Daciana Sârbu, Gabriela Creţu, Ioan Mircea Paşcu, Silvia Ţicău, Victor Boştinaru, Csaba Sógor şi Iuliu Winkler « Wannabegay
May 25th, 2009 at 8:03 am
[...] final, as avea sa le spun homofobilor acestui popor si wannabegay-ilor (pe care Octavian i-a numit militanti de canapea): multumesc ca imi permiteti sa exist! Va recunosc ca fiind [...]
andrei
May 25th, 2009 at 8:26 am
exact
Total Comments by andrei: 15
dani
May 25th, 2009 at 8:34 am
Viata e o scena Octavian :)
Total Comments by dani: 3
joacadeamine
May 25th, 2009 at 9:09 am
@andrei: ma bucur
@dani: ai fost la parada?
scena, da, in masura in care are sa participe la ea.
O.
mr.monster
May 25th, 2009 at 9:30 am
abia astept sa citesc ce tastai efervescent pe gizmo-ul tau electronic.
Total Comments by mr.monster: 25
dani
May 25th, 2009 at 10:59 am
@Octavian nup. Lucrez intr-un loc unde nu prea se dau “libere” pentru ca nu este cine sa-ti faca treaba :)
Total Comments by dani: 3
village_voice
June 1st, 2009 at 5:14 am
@ joacademaine: daca te refereai la blogul http://www.gaygeneration.blogspot.com sa stii ca posesorul lui a fost la toate marsurile gay, incepand din 2005 si pana in 2008 inclusiv, iar in 2009 nu a venit pentru ca nu se afla in tara, fiind la facultate.
Totusi, a mers la marsul gay de la el din oras. Deci nu e un militant de canapea sau whatever (de fapt a fost si voluntar accept).
Daca nu e vorba de mine, imi cer scuze ca m-am atacat. Totusi, cand ataci niste oameni e corect sa le dai ocazia sa se apere.
Cu respect,
Razvan P
Total Comments by village_voice: 2
joacadeamine
June 1st, 2009 at 5:22 am
@Razvan P: imi pare rau sa te dezamagesc dar nu, nu ma refeream la el/tine, dintr-un motiv simplu: nu citesc acest blog. Ah si nici acum dupa ce am citit comentariul de doua ori nu stiu cine e el/cine esti tu sau daca el esti tu. Poate ar trebui sa-mi beau cafeaua.
village_voice
June 1st, 2009 at 5:35 am
poate ar fi mai simplu sa mentionezi gen pe cine ataci :)
in orice caz ma numesc razvan postolache sunt out de la 14 ani si sunt de acord cu ideile tale….
ideea e ca am scris pe blog un gen de indemn pt gay fest in care am zis ca ar trebui sa mergem(http://www.gaygeneration.biz/2009/04/instinctul-e-genial-pentru-ca-e-natural.html) , si era asa rainbowish si putin idealist. insa nu am fost acolo in acest an pentru ca nu am fost in tara.
in rest, jos palaria! adik militantii de canapea suck. eu sunt activist hardcore.
in orice caz, http://www.gaygeneration.blogspot.com nu e genul tau de blog, pentru ca este vulgar, politically incorrect, heterofob, anticrestin si propagandistic – o simpla scula, nici macar nu il numesc blog. :)
in final as vrea sa iti urez succes si sa iti spun ca citindu-ti blogul asa de fain, ma intreb cum arata proprietarul (stiu sunt superficial) dar de obicei tipii cu talent literar arata hot!
Total Comments by village_voice: 2
joacadeamine
June 1st, 2009 at 5:38 am
Aha, mersi de explicatie. Curiozitatea poti sa ti-o satisfaci accesand sectiunea ‘Despre noi’. Nu pun link la gay homofobi, de aceea textul lasa loc de interpretare …
O.